Тема. Буквеннi
вирази та iх числове значення.
Мета. Ввести поняття буквенних
виразiв, вчити складати буквеннi вирази за умовою задачi та виконувати
обчислення при даних числових значеннях. Пiдготувати учнiв до вивчення теми:
“Рiвняння”.
Стежити, щоб записи в зошитах були охайними.
I.
Органiзацiйний момент.
1. Перевiрка готовностi класу до уроку.
2. Мотивацiя навчальноi дiяльностi, повiдомлення
теми та мети уроку.
а) Якi записи називають числовими виразами? Приклад.
б) Як називають число, одержане в результатi
виконання дiй в числовому виразi ?
в) Чи можуть два числових вирази мати однаковi
значення? Приклад.
г) Порiвняти вирази:
4 58
54 99 59
40
36 9 + 18
3
11 9 -
120 3
6 15
9
16 15 1
48 8 +
81 9 96 6
- 21 21
д) Скласти вираз для розв’язання задачi:
Купили 5 зошитiв по 25 коп i 2 зошити по 75 коп.
Скiльки коштус вся покупка?
( 25
5 + 75
2 = 275 (коп) ).
Учень на токарному верстатi за 4 години виточив 64
деталi, а його наставник за 7 год виточив 126 таких деталей. На скiльки деталей
менше виточив учень за одну годину, нiж його наставник?
( 126
7 - 64
4 = 2 (дет.) ).
Купили 12 ложок по 98 коп за штуку i 8 виделок по 76
коп за штуку. Який змiст мають такi вирази:
12 98
; 12 - 8
; 12 98
+ 8 76 ;
8 76
;
98 -76 ; 12 98
- 8 76 ?
II. Вивчення
нового матерiалу.
Розв’яжемо усно задачi, складаючи вирази.
Задача. Поiзд iшов двi доби. За першу добу вiн
пройшов 980 км, а за другу - на
50 км ( на 65 км, на 70 км, на m км )
бiльше. Скiльки кiлометрiв пройшов поiзд за двi доби?
Вирази для розв’язування цiсi задачi :
980 + ( 980 + 50 ) = 2010 (км)
980 + ( 980 + 65 ) = 2025 (км)
980 + ( 980 + 70 ) = 2030 (км)
980 + ( 980 + m ) = (1960 + m ) км.
Вирази, якi
мiстять букви, називаються буквеними виразами.
Якщо замiсть m
пiдставити число, то вийде числовий вираз.
III. Закрiплення.
Колективно розв’язати задачi:
№ 1. Вiдстань мiж двома мiстами 512 км. З якою
швидкiстю мас рухатися поiзд, щоб пройти цю вiдстань за а год ? Скласти вираз i виконати дii при а = 16 ; 8; 4 .
Вираз : 512 а
Якщо а =
16, то 512 16 = 32
Якщо а = 8
, то 512 8 = 64
Якщо а = 4
, то 512 4 = 128.
№ 2. День тривас а
год. Скiльки тривас нiч? Скласти вираз. Дайте вiдповiдь на запитання задачi,
якщо а = 8; 10;
12.
№ 3. ( Усно ). Купили х л молока по 80 коп за один лiтр i 3 л олii по у коп за лiтр. Який змiст мають такi
вирази:
80 х ; х - 3 ; 3 у
+ 80 х;
3 у ; у - 80;
3 у - 80 х ?
№ 4. ( по пiдручнику ) № 198 стор. 60
21365
Якщо а =
1865, то 23230 - а + 12222 = 23230 -
1865 + 12222 = 33587.
IV. Домашнс
завдання:
п. 2.9 ( I част.) стор 42. № 197, 209 ( усно ), 208 а), б). стор. 61.
V. Пiдсумок
уроку.
Тема.
Рiвняння.
Мета. Ввести означення рiвняння,
коренiв рiвняння, вчити розв’язувати бiльш складнi рiвняння.
Розвивати
мислення i мову учнiв.
I.
Органiзацiйний момент.
1. Перевiрка готовностi класу до уроку.
2. Перевiрка домашнього завдання.
№ 197. Записати вираз i обчислити його значення:
а - 33507, якщо а = 90777. ( 57270 ).
№ 209. При яких значеннях m правильна рiвнiсть:
4 (m - 5 ) =
4m - 20 ?
№ 208. Розв’язати рiвняння.
х - 15 = 100 х 3 = 12
х = 115 х = 4.
3. Опитування учнiв за матерiалом попереднього уроку
i усний рахунок.
Що таке вираз? Приклад.
Якi вирази називаються числовими? Приклад.
Яке число повинно бути в кiнцi ланцюжка?
90
3 2 15 36
50
-10 8 +10 4
Задача. Брату х
рокiв, а сестра на в рокiв молодша.
Скiльки рокiв сестрi? Скласти вираз. Чи мас змiст задача при будь-яких
значеннях х i в ? Чи мас змiст задача при х
= 6, в = 8 ?
((х - в) -
рокiв сестрi. Задача мас змiст при х в. При х = 6, в = 8 задача не
мас змiсту, оскiльки х в. )
Якi вирази називаються буквенними? Приклад.
Спростити вираз:
х 2
17 а + а + а + 5 14в - в + 27
25 в
4 7 312 + 2в + 88 49в + в
- 14
Якi закони були використанi при спрощеннi даних
буквених виразiв?
II. Вивчення
нового матерiалу.
Розглянемо рiвнiсть 4х - 20 = 8. Таку рiвнiсть називають рiвнянням. У рiвняннi букви
позначають числа, якi треба знайти. Вони ще називаються невiдомими. У п’ятому
класi будемо розглядати лише рiвняння з одним невiдомим. Склалося так, що для
позначення невiдомих використовують букви латинського алфавiту x, y, z, u, а. Дане рiвняння
перетворюсться у правильну рiвнiсть при х
= 7. Отже рiвнянням називасться рiвнiсть, яка мiстить невiдоме. Значення
невiдомого, при якому рiвняння перетворюсться у правильну рiвнiсть називасться
розв’язком або коренем рiвняння.
Розв’язати рiвняння:
а) х -
5672 = 21 б) ( х - 7 )( х - 12 )( х - 94 ) = 0
х = 5672 + 21 х-7=0 або х-12=0 або х-94=0
х = 5693 х = 7 х
= 12 х = 94
Вiдповiдь: 5693. Вiдповiдь: 7, 12, 94.
в) 4х - 4х = 8
0 х
= 8
Вiдповiдь : рiвняння не мас розв’язкiв.
г) 7х - 7х + 14 = 14
0 х
= 0
Вiдповiдь: рiвняння мас безлiч коренiв.
Розв’язати рiвняння - означас знайти всi його коренi
або переконатися, що це рiвняння не мас коренiв.
III.
Закрiплення.
Розв’язати рiвняння:
а) 1987 - а
= 975 б) 7х + 9х
+32 = 272
а = 1987 - 975 16х = 240
а = 1012 х = 15
в) ( 24 + х
)-21=10 г) а + 23а = 1032
24 + х = 31 а = 1032 24
х = 7 а = 43
Самостiйно з послiдуючою перевiркою.
а) 11х+8х=456 б) 14х-х-28=297 в) х+27х=1204
х=24 х=25 х=43
IV. Домашнс
завдання.
Вивчити п.29
стор.42
Розв’язати
рiвняння № 210
Усно № 211
стор. 62
V. Пiдсумок
уроку.
1. Яка тема вивчалась на уроцi?
2. Що таке рiвняння? Приклади.
3. Що значить розв’язати рiвняння?
4. Що таке корiнь рiвняння?
5. Скiльки розв’язкiв може мати рiвняння? Приклади.
Тема.Розв’язування
текстових задач за допомогою рiвнянь (продовження).
Мета. Розв’язувати задачi за
допомогою рiвнянь. Формувати умiння розв’язувати рiвняння.
Розвивати логiчне мислення i мову учнiв. Вимагати
охайнiсть записiв у зошитах i на дошцi.
I.
Органiзацiйний момент.
1. Перевiрка готовностi класу до уроку.
2. Перевiрка домашнього завдання (вияснити, якi були
затруднення при виконаннi домашньоi роботи).
Задача № 212
а) Нехай невiдоме число буде х.
х 5 - 450 = 50
х 5 = 500
х = 2500
Вiдповiдь: задумане число 2500.
б) Нехай задумане число буде х.
( 60 - х
) 8 = 5
60 - х =
40
х = 20
Вiдповiдь: 20 - задумане число.
№ 199. Обчислити:
1222
а) 35654
- 34432 + 78044 = 79266 б) 50007 - 5342 = 44665
При повтореннi теоретичного матерiалу та усному
рахунковi, коригувати в разi необхiдностi вiдповiдi учнiв.
Усно. 1. Знайти числове значення виразу:
28 7 + 98 =
102 ( 80 - 16 ) 4 = 16
42 ( 12 - 5
) = 6 72 12 - 4 = 2
Якi вирази називаються числовими?
2. Прочитай вираз а в + а в i обчисли його значення,
якщо а =
15; в = 3. ( 15
3 + 15 3 = 50 )
Якi вирази називаються числовими?
3. Розв’язати рiвняння:
х + 7 = 23 х 7 = 84
х 6 = 72
20 х = 5
х = 16 х =
12 х = 12 х =4
Знайти суму коренiв рiвняння. ( 44 ).
Що таке рiвняння?
Що таке корiнь рiвняння?
II. Колективне
розв’язування текстових задач за допомогою рiвнянь.
№ 1. Купили три однаковi ручки й олiвець за 2 грн 10
коп. Олiвець дешевший вiд ручки на 50 коп. Скiльки коштус ручка?
Нехай ручка коштус х коп, то олiвець - ( х -
50 ) коп, а три ручки коштують ( 3х )
коп.
3х + х - 50 = 210
4х = 260
х = 260 4;
х = 65.
Вiдповiдь: ручка коштус 65 коп.
№ 2. Самостiйно з послiдуючою перевiркою.
Для фарбування стiн було витрачено 4 однаковi банки бiлил i ще 3 кг зеленоi
фарби. Всього витрачено 19 кг фарби. Скiльки кiлограмiв бiлил було в кожнiй
банцi?
Нехай в однiй банцi було х
кг бiлил, то в чотирьох банках було (4х)
кг фарби.
4 х + 3 = 19
4х = 16
х=4
Вiдповiдь: в кожнiй банцi було по 4 кг бiлил.
№ 3 З двох пунктiв, вiдстань мiж якими 6 км 500 м,
на зустрiч один одному скачуть два вершники, швидкiсть одного з них на 30 м/хв
бiльша за швидкiсть двугого. Знайти швидкiсть кожного вершника, коли вiдомо, що
вони зустрiнуться через 5 хв.
Нехай швидкiсть двугого вершника х м/хв, то першого ( х+ 300) м/хв, разом iхня швидкiсть ( х + (х + 300)) = (2х + 300) м/хв. Шлях за 5хв. ( 5
( 2х + 300) м.
5 (2х+ 300) = 6500
2х + 300 =
1300
2х = 1000
х = 500
500 м/хв -
швидкiсть двугого вершника, а першого 500 +300= =800 (м/хв)
Вiдповiдь: 800 м/хв, 500 м/хв.
№ 4.
Самостiйна робота. Розв’язати рiвняння.
I рiвень. II рiвень III рiвень
а) х+23=81 а) 95 - (х + 3) =39 а) (х - 19)
(х- 32) =0
х =58 х + 3 =56
х=19 х=32
х= 53
б) х-
27=93 б) (73-х) +46 =81 б) (х+27х) 2 +103=271
х=120 73-х = 35 28х 2 =168
х = 38 х = 3
в) 5х +2х =98 в) (14х-х) 2 =104 в)(х-2)(х-7)+104=34+70
х=14 13х
= 52 х=2, х=7
х =4
III Домашне
завдання.
Повторити
правила з пункту 2.9 стор.62
Для тих, хто хоче знати бiльше. Довести, що
сума трьох послiдовних натуральних чисел
дiлиться на 3.
Доведення.
Нехай перше число х, то друге - (х+1), а
трете - х+2
х + х + 1 + х + 2= 3 х + 3 = 3 ( х+ 1)
Висновок.
Якщо один множник дiлиться на 3, то i добуток чисел дiлиться на три.
IV. Пiдсумок
уроку.
Тема.
Контрольна робота.
Мета. Перевiрити вмiння учнiв
складати рiвняння до задачi, розв’язувати рiвняння та складати вирази за умовою
задачi. Знаходити значення буквенних виразiв при даному значеннi букв.
1.Змiст
контрольноi роботи.
1-7 балiв
I варiант
1. Розв’яжи
рiвняння.
а) х +23 =
72; б) у - 548 = 427
2. Склади числовий вираз i знайди його значення.
а)добуток
числа 17 iсуми чисел 14 та 28;
б) частка числа 150 i добутку чисел 5 i 6.
3. Розв’яжи задачу за допомогою рiвняння.
В ящику було декiлька яблук. Пiсля того, як до нього
поклали 12 яблук, а потiм вийняли 18, в ньому стало 87 яблук. Скiльки яблук
було в ящику?
4. Розв’яжи задачу.
В мiшку було 20 кг крупи. Пiсля того як наповнили
декiлька пакетiв по 3 кг, в мiшку залишилося 5 кг. Скiльки пакетiв наповнили
крупою?
II Варiант.
1. Розв’яжи рiвняння.
а) 16 + у
= 89; б) 312 - у = 154.
2. Склади числовий вираз i знайди його значення.
а) добуток рiзницi чисел 53 i 37 та числа 14;
б) рiзниця добутку чисел 12 i 9 та частки чисел 56 i
8.
3. Розв’яжи задачу за допомогою рiвняння.
Хлопчик мав 120 к. Пiсля того, як йому дали ще
декiлька копiйок, вiн витратив 55 к на
морозиво. В результатi у нього залишилася 1 грн.Скiльки копiйок дали хлопчику?
4. Розв’яжи задачу.
У бидонi 31 л молока.Пiсля того, як з нього наповнили
декiлька дволiтрових банок, у бидонi залишилось 7 л.Скiльки дволiтрових банок
наповнили молоком?
8-9 балiв.
III Варiант.
1. Склади вираз за умовою задачi.
З 6 однакових книжних полиць складено шафу. Висота
кожноi полицi х см. Знайди висоту
шафи. Розв’яжи задачу, якщо х=28; х=33.
2. Розв’яжи рiвняння.
а) (200-х)
- 98 = 7 б) 328 - (256 + у) = 7
3. Розв’яжи задачу за допомогою рiвняння.
За два днi робiтник виготовив 92 деталi, при чому за
перший день виготовив на 16 деталей бiльше, нiж за другий. Скiльки деталей
виготовляв робiтник кожного дня?
4. Розв’яжи задачу.
Квартира мае три кiмнати. Перша кiмната на 5 м меньше другоi, а друга на 8 м меньше третьоi. Знайди площу кожноi кiмнати,
якщо площа найменьшоi кiмнати дорiвнюе 10 м
.
IV Варiант.
1. Склади вираз за умовою задачi.
Дiвчинка заплатила в касу 8 грн. за чотири банки
консерви, по 1 грн.72 к. за банку. Скiльки грошей на здачу вона мае отримати?
2. Розв’яжи рiвняння.
а) 375 - (х-218)=123 б) (х + 624) - 276 = 357
3. Розв’яжи задачу за допомогою рiвняння.
За два днi учнi зiбрали 108 кг лiкарських рослин,
при чому за перший - на 8 кг бiльше, нiж за другий. Скiльки лiкарських рослин
зiбрали учнi за кожний день?
4. Розв’яжи задачу.
На залiзничнiй станцii стоять три товарнi поiзди. В
першому поiздi 30 вагонiв, у другому - на 5 вагонiв бiльше, нiж у першому.
Скiльки всього вагонiв у трьох поiздах, якщо у першому поiздi на 10
вагонiв меньше, нiж у третьому?
10-12 балiв.
Vварiант.
1. Розв’яжи рiвняння.
а) (х -
4279) - 408=4802 б) 4008 - (
2007 - х ) = 3046
2. Склади вираз для розв’язання задачi.
Один верстат автомат працював 14 годин, а другий
верстат працював 13 годин. Скiльки деталей виробили цi два верстати, якщо
перший верстат виробляв за годину 120 деталей, а другий - 130 деталей? Знайди
значення одержаного виразу.
3. Розв’яжи задачу.
У трьох рулонах було 1118 м тканини. У другому
рулонi тканини було на 40 м бiльше, нiж у першому, а у третьому - на 30 м бiльше, нiж у другому. Скiльки
метрiв тканини у кожному рулонi?
4. Сума двох чисел дорiвнюе 205. Одне з них на 37
бiльше другого. Знайди цi числа.
VI варiант.
1. Розв’яжи рiвняння.
а) (1803 - х
) + 906 = 1031 б) 3405 - (х-502) = 2007
2. Склади вираз для розв’язання задачi.
Для робiтникiв заводу було побудовано 15 однакових
п’ятиповерхових будинкiв та 11 однакових восьмиповерхових будинкiв. В цих
будинках було разом 2416 квартир. Скiльки квартир мае один п’ятиповерховий
будинок, якщо один восьмиповерховий будинок мае 96 квартир? Знайди значення
одержаного виразу.+
3. Розв’яжи задачу.
Автомобiль проiхав за три днi 2299 км, причому за
другий день вiн проiхав на 48 км бiльше , нiж за перший день, а за третiй -на
31 км бiльше, нiж за другий. Скiльки км долав автомобiль кожного дня?
4. Сума двох чисел 425. Одне з них на 37 меньше
другого. Знайди цi числа.
II. Домашнс
завдання.
Повторити теоретичний матерiал з пункту 2.9 стор.
42.
Тема.
Розв’язування задач, рiвнянь, обчислення значень виразiв.
Мета. Формувати вмiння складати
рiвняння до задач, розв’язувати рiвняння, знаходити значення числових виразiв .
Розвивати мову учнiв, виховувати любов до природи.
Хiд уроку.
I.
Органiзацiйний момент.
1.Перевiрити готовнiсть класу до уроку.
2.Перевiрка домашнього завдання (на розсуд учителя
).
3. На дошцi заздалегiдь записати вправи для усних
обчислень.
1)
Спростити: 23у -у +6у 4 а 11 25
4х+ 72 - 2х+3+8х 50 m 9 2
4а+ 22а-
23 125 8 а 7
2)
Розв’язати рiвняння:
а) 3у+7у=120 б) (х-7)(х-1)=0 в) 4 у 3=84
у=12 х=7, х=1 у=7
3) Замiни
зiрочки знаками дiй так, щоб вийшло 10. 7*2*4*5. (7+2 4-5=10)
4)Склади
задачi за малюнками:
4 х х
6
6
у
II. Засвосння
вмiнь та навичок розв’язування задач за допомогою рiвнянь, складання виразiв до
задач i обчислення iх значень.
Вчитель: Дiти, сьогоднi ми з вами поговоримо мовою
математики про лiс. Ми живемо в чарiвному свiтi. Природа потурбувалася про нас,
про рiзноманiтнiсть рослинного свiту. На територii Украiни 9886 тис. га лiсу,
бiльше, нiж 200 видiв лiкарських рослин з яких майже половина уже знайшли свос
практичне застосування. Давайте спробусмо, озброiвшись знаннями з математики,
поспiлкуватися з рослинами.
Дiти одягають шапочки, на яких намальованi рiзнi
квiти, гiлочки дерев.
Загадка 1. Iз зеленоi сорочки,
Що зiткав весною гай,
Бiлi дивляться дзвiночки,
Як зовуть iх - угадай.
Учневi, який вiдгадав загадку дасться iндивiдуально
задача.
На однiй лiсовiй дiлянцi росте 178 м конвалii, на другiй у два рази менше нiж на
першiй, а на третiй на 27 м менше, нiж на першiй i другiй дiлянцi разом. Яку
площу займають конвалii? Склади числовий вираз до задачi.
178+(178+178 2)-27)+178 2=507(м ) займають конвалii.
Колективно. На однiй лiсовiй дiлянцi
росте 215 м конвалii, на другiй на х
м бiльше, нiж на першiй, а на тетiй у
два рази бiльше, нiж на другiй. Яку площу займають конвалii в лiсi? Розв’яжiть
задачу в загальному виглядi. Знайдiть значення виразу, якщо х=21; 43.
215+215+х+(215+х) 2=430+х+430+2х=860+3х (м )
займають конвалii в лiсi.
Якщо х=21,
то 860+3 21=921.
Якщо х=41,
то 860+3 43=989.
Вiдповiдь: 921м , 989м .
Загадка 2. Я, маленьке деревце,
Виросту велике,
Не ламай мене!
Я медовим цвiтолм
Зацвiту над свiтом
Брежи мене!
(Липа).
Задача учневi, який вiдгадав загадку.
Мишко зiбрав 762 г цвiту липи, Сашко на 147 г
бiльше, а Петрик у три рази менше, нiж
Мишко i Сашко разом. Скiльки грам цвiту липи зiбрали хлопцi? Скласти вираз до
задачi.
762+(762+147)+(762+147+762) 3=2228 (г)
Самостiйно з послiдуючою перевiркою учнi розв’язують
задачу.
У 5-Б класi - 30 учнiв, а у 5-А класi - 35 учнiв.
Кожен учень 5-Б класу зiбрав по n кг
лiкарських рослин, а кожен учень 5-А класу зiбрав по m кг. Скiльки кiлограмiв лiкарських трав зберуть учнi 5-х класiв?
Склади вираз до задачi i обчисли, якщо n=742
г, m=913 г.
Якщо n=742,
m=913, то 30 742+913 35=54215 (г)
Вiдповiдь: 54 кг 215 г.
Згадка 3. На стрункiй високiй нiжцi
Бiля рiчки на лужку,
У косинцi - бiлоснiжцi
Стрiв я квiточку таку:
Ясним оком жовтуватим
Усмiхнулася менi.
Я хотiв ii зiрвати,
А бджола сказала: - Нi!
(Ромашка).
Розв’язати задачу складаючи рiвняння.
Один загiн зiбрав у 3 рази менше квiтiв ромашки, нiж
другий, а третiй на 9 кг бiльше нiж перший. Скiльки кiлограмiв ромашки зiбрав
кожен загiн, якщо всього було зiбрано 94 кг квiтiв?
Нехай преший загiн зiбрав х кг ромашки, то другий - (3х)кг,
а третiй зiбрав (х+9)кг. Всього було
зiбрано 94 кг квiтiв.
х+3х+х+9=94
5х=85, х=17.
Один загiн зiбрав 17кг, другий - 51 кг, а третiй -
26 кг.
Вiдповiдь: 17 кг, 51 кг, 26 кг.
Фiз. хвилинка.
Загадка 4. Один ллс, другий п’с, третiй росте.(Дощ,
земля, рослина).
З 1м деревини
одержують 1500м шовку, 1млн штук сiрникiв, якщо це ялина, то 250кг, а якщо
осика, то 300 кг паперу. Лiс наше багатство, його треба берегти.
Загадка 5. У вiнку зеленолистiм,
У червоному намистi,
Видивлясться у воду
На свою хорошу вроду.
( Калина ).
А чи знастс, дiти, якоi висоти може бути кущ калини?
Щоб вiдповiсти на це запитання треба знайти корiнь рiвняння.
Iв.
IIв.
34 к+945=962 180 к-20=15
34 к=17 180 к=35
к=2 к=6
Вiдповiдь: кущ калини може бути висотою вiд 2 м до 6
м.
Загадка 6. Вкрили гiлочку мою
Бiлi серги-слiзки,
Легко ж вам у лiсi
Упiзнать ( берiзку).
Якщо знайти значення виразу а-758+а в при а=936, в=18, то дiзнасмось скiльки рокiв може прожити берiзка.
936-758+936 18=230.
Берiзка може прожити понад 230 рокiв.
Завдання 7. А коли знайдемо значення виразу 34
2839-34 2829, то дiзнасмось, скiльки рокiв може прожити волоський горiх.
34 ( 2839-2829)=34 10=340
III. Домашнс
завдання.
Знайти значення виразiв №244 стор.66. Задача № 251
стор.68.
Задача №251
1) 2500+650=3150(кг) вишень вiдправили до мiста.
2) 3150+2500=5650(кг)
малини та вишень вiдправили до мiста.
3)
5650-1080=4570(кг)=4т570кг порiчок вiдправили до мiста
Вiдповiдь: 4т 570кг.
№244. Знайти значення виразiв (в+15) 11 i в 7-в 12, якщо в=84.
Якщо в=84,
то (84+15) 11=9
Якщо в=84,
то 84 7-8412=5
IV. Пiдсумок
уроку.
Тема:
Розв’язування текстових задач за допомогою рiвнянь.
Мета. Вчити дiтей розв’язувати
текстовi задачi за допомогою рiвнянь.Формувати умiння виконувати обчислення при
розв’язуваннi задач. Розвивати мислення i мову учнiв.
I.
Органiзацiйний момент.
1.Перевiрка готовностi класу до уроку.
2. Перевiрка домашнього завдання (усно).
№210. Розв’язати рiвняння.
а) (1887+х)+659=9009 б) (383+у)+1346=52471
1887+х=8350 383+у=51125
х=6463 у=50742
в) (к-52891)-193=5328
к-52891=5521
к=58412
3. Актуалiзацiя опорних знань учнiв.
Розв’язати такi рiвняння:
а) 6902 х+15=73 б)16302 (388-х)=57
6902 х=58 388-х=286
х=6902 58 х=102
х=119
в) (х-19)
(х-4)=0 г) 19х-19х=0
х=19
або х=4
0 х=0
х- будь-яке число.
Ставимо запитання до учнiв, корегуючи в разi
необхiдностi iхнi вiдповiдi.
1. Що таке рiвняння?
2. Що значить розв’язати рiвняння?
3. Що таке корiнь рiвняння?
4. Скiльки розв’язкiв може мати рiвняння?
5. Коли добуток кiлькох множникiв дорiвнюс нулю?
6. Як знайти невiдоме дiлене, дiльник, зменшуване,
вiд’смник, доданок, множник?
II.Колективне
розв’язування текстових задач за допомогою рiвнянь.
Пропоную розв’язати кiлька задач за допомогою
рiвнянь, поступово ускладнюючи iх, що надасть змогу сприяти як засвоснню самого
процесу складання рiвнянь, так i розвитку розумовоi дiяльностi учнiв,
виробленню умiнь i навичок розв’язування задач за допомого рiвнянь.
Задача № 1. Задумане число. Якщо його роздiлити на
4, а потiм вiд частки вiдняти 2, тодi одержимо 7. Яке число було задумане?
Нехай
задумане число було х.
х 4-2=7
х 4=9
х=36
Вiдповiдь: задумане число 36.
Задача № 2. Стiл дорожчий вiд стiльця у 4 рази.
Разом вони коштують 150 грн. Скiльки коштус стiл i скiльки стiлець?
Нехай стiлець коштус х грн, то стiл - 4х грн.
Разом вони коштують 150 грн.
х+4х=150
5х=150
х=30
30 4=120 (грн) коштус стiл.
Вiдповiдь: 30грн, 120 грн.
Задача № 3. Велосипедист iхав 2год з певною
швидкiстю. Пiсля того, як вiн проiхав ще 4 км, його шлях став дорiвнювати 30км.
З якою швидкiстю iхав велосипедист?
Нехай швидкiсть велосипедиста х км/год, то за 2 год вiн проiхав (2х) км.
2х+4=30
2х=26
х=13
Вiдповiдь: швидкiсть велосипедиста 13 км/год.
III. На
повторення.
Знайди значення виразу:
а)13 +(52-49) = 169+3 =178
б)(48-44) +9 =4 +81=97
IV. Домашгне
завдання.
Повторити п.2.9 стор.42, розв’язати зодочi № 212 стор. 62. Обчислити № 119
стор. 60.
V. Пiдсумок
уроку.
Немає коментарів:
Дописати коментар