Тема:
Множення. Переставна властивість множення.
Мета:
узагальнити і систематизувати знання учнів про зміст дії множення натуральних
чисел, про переставну властивість множення; властивості нуля і одиниці під час
множення;формувати навички множення багатоцифрових чисел; розвивати пам’ять, увагу, мислення; виховувати
наполегливість, старанність, акуратність
під час виконання записів у зошитах.
Обладнання: таблиці,
картки.
Тип уроку:
узагальнення і систематизації знань.
Хід уроку
І. Організація
учнів до уроку.
1. Привітання. „Вибір
настрою” для роботи на уроці ( за картками)
2. Бесіда:
- Який зараз рік?
-Скільки пір року має
кожен рік? Назвіть їх.
- Яка зараз пора
року?
- Скільки місяців має
кожна пора року?
- Назвіть осінні
місяці. Який зараз місяць?
-Скільки днів може
бути в місяці? Скільки днів у листопаді? А скільки повних тижнів? Скільки днів
має один тиждень? Назвіть їх.
- Який сьогодні день
тижня?
- А яка сьогодні
число? То яка сьогодні дата?
3. Запис дати в
зошити.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Повідомлення
теми, мети уроку.
1. Розгадування
кросворду.
Вчитель:
- А щоб дізнатися над
якою темою ми будемо сьогодні працювати, розгадайте кросворд (Додаток 1)
Завдання до кросворду:
1. Сума довжин усіх
сторін многокутника ( периметр).
2. П’ять відняти
п’ять ( нуль).
3. Чотирикутник, у
якого всі кути прямі ( прямокутник)
4. Кожен відрізок має
певну...( довжину)
5. Добуток чисел 15 і
4 ( шістдесят)
6. Один помножити на
один (один)
7. Сімнадцять
помножити на один ( сімнадцять).
8. Збільшіть 25 у 2
рази( п’ятдесят)
2. Бесіда. Запис теми
з зошити.
- Яке ж слово
зашифроване по вертикалі ( Множення).
- Які властивості
множення вам відомі? ( Переставна, сполучна, розподільна).
- Сьогодні на уроці
ми працюємо над темою „Множення. Переставна властивість множення”. Тому в
зошити так записуємо
( Вчитель звертає увагу на запис на дошці, зроблений
перед початком уроку для зразка)
- Якщо ви звернули
увагу, то ми вже множили, коли розгадували кросворд, а значить ця тема не є для
вас новою. Тож сьогодні ми тільки узагальнюємо та систематизовуємо ваші знання
про зміст дії множення натуральних чисел, про переставну властивість множення,
повторимо, що є добутком будь – якого
числа і одиниці та нуля і будь – якого
числа, удосконалюватимемо навички множення багатоцифрових чисел. Тож починаємо
роботу.
ІІІ. Повторення, систематизація
та закріплення знань учнів.
1.
Робота за
рисунком ( на дошці). Пояснення з
елементами бесіди.
Бесіда:
-
Скільки
квадратів зображено на рисунку? ( 15)
-
Як ви про
це дізнались ( порахували)
Легко збагнути, що шукане число квадратів
дорівнює 5 + 5+5=15. Пригадайте, як можна замінити суму однакових доданків?,
Тобто 5 ∙ 3=5
-
Як
називають числа 5 і 3? ( множниками)
-
Як
називають вираз 5∙ 3? ( добутком)
Аналогічно 3∙ 5 =
3+3+3+3+3+3;
7∙7+7+7+7;
1∙ 3= 1+1+1;
0∙ 5=0+0+0+0+0
У буквеному вигляді
записують так:
а∙ в= а+а+а+а+а+...+а.
І кажуть:
- Добутком числа а на натуральне число в, яке
не дорівнює 1, називають суму, що складається з в доданків, кожний з яких
дорівнює а.
2. Робота за
підручником. Опрацювання правила, с. 106 ( Читання, повторення вголос).
3. Продовження
бесіди:
- А якщо кількість
доданків, тобто в, дорівнює 1. Доведеться розглядати суму, яка складається з
одного доданка. Це в математиці не прийнято. Чому ж дорівнює добуток будь –
якого числа і одиниці? ( тому самому числу)
- А якщо якесь число
помножимо на нуль, то яке число отримаємо в добутку
( нуль).
-
Отже,
можна зробити висновки:
1. Якщо один із двох
множників дорівнює 1, то добуток дорівнює іншому множнику.
2. Якщо один з
множників дорівнює нулю, то добуток дорівнює нулю.
-Звернемось знову до
нашого прямокутника, адже квадрати в ньому можна було порахувати і по – іншому
( 3+3+3+3+3=15 або 3∙5 = 15). Взагалі, від перестановки множників....( добуток
не змінюється).
4. Усні вправи. Гра
„Мовчанка”
3 ∙ 1 = 1 ∙ 17 = 45 ∙ 0 = 0 ∙
134 = 0 ∙ 0 =
15 ∙ 2 = 25 ∙ 4 = 32∙516= 418 ∙ 46 =
( Діти легко розв’язують
приклади з карток, крім двох останніх. Роблять висновок, що такі приклади
розв’язати усно непросто, тому треба розв’язувати письмово)
5. Повторення правил
письмового множення. Гра „Знайди помилку”.
- Я ці приклади для
вас розв’язала. Та чомусь не впевнена у власних силах. Мені здається, що я десь
допустила помилку
516 418
х х
32 46
1022 2508
+ +
153 1672
2552 4180
( учні розглядають,
знаходять помилки, при цьому повторюють правила правильного оформлення
прикладів, при множенні в стовпчик)
6. Письмові вправи:
а) два учні одночасно
працюють біля дошки, розв’язуючи приклади, в яких допущені помилки;
б) № 397 ( 3-6) –
чотири учні працюють одночасно біля дошки.
в) Робота в парах - №
397 (7-9). Операція «Взаємодопомога».
7. Робота за
підручником. Усні вправи - №403 ( 1- 3),
письмово - №403 (4-6)
8. Повторення порядку
виконання дій у виразах, які містять дії І і ІІ ступеня. Виконання завдання №
399 (1) – хлопці; № 399 (2) – дівчата. Гра „Хто швидше?”
9. Робота над задачею
- №405. ( Колективне обговорення, розв’язання учні записують самостійно із
подальшою взаємоперевіркою)
V. Підсумок уроку.
1. Бесіда:
- Над якою темою сьогодні на уроці ми працювали?
- Яку дію ми замінюємо дією множення?
- Як називаються числа при множенні?
- Що означає перший множник?
- На що вказує другий множник?
- Чому дорівнює добуток, якщо один з множників дорівнює нулю?
- Чому дорівнює добуток, якщо один з множників дорівнює одиниці?
- Що ж називають добутком числа a на натуральне число b?
- Сформулюйте переставну властивість множення.
2. Хвилинка цікавинка* (* - за
наявності вільного часу) – „З історії виникнення знаків множення”, „Таблиця
множення на пальцях” ( Додаток 2)
- А чи відомо вам як з’явився знак множення?
( Якщо діти знайомі з даним питанням, то вони
розповідають на клас, якщо ні – то повідомлення здійснює або вчитель, або
наперед підготовлений учень)
VІ.
Домашнє завдання – п.15, № 395( усно);
№№398(1-5);400(
1-2) – І група;
№№398( 6-9),404(3-4) – ІІ група.
Додаток 1
п
|
е
|
р
|
и
|
М
|
е
|
т
|
р
|
|||||
Н
|
у
|
л
|
ь
|
|||||||||
п
|
р
|
я
|
м
|
О
|
к
|
у
|
т
|
н
|
и
|
к
|
||
д
|
о
|
в
|
Ж
|
и
|
н
|
а
|
||||||
ш
|
і
|
с
|
т
|
д
|
Е
|
с
|
я
|
т
|
||||
о
|
д
|
и
|
Н
|
|||||||||
с
|
і
|
м
|
Н
|
а
|
д
|
ц
|
я
|
т
|
ь
|
|||
п
|
я
|
т
|
д
|
е
|
с
|
я
|
т
|
Додаток 2
Таблиця множення «на пальцях»
а) Множення на 9.
Покладемо кисті рук долонями на стіл і вважатимемо, що кожний палець має свій номер: перший зліва — 1, другий — 2, третій —3 і т. д.
При множенні на 9 піднімаємо той палець, номер якого означає множене. Кількість пальців зліва від піднятого означає число десятків
добутку, а справа — число одиниць. Наприклад, щоб помножити
4 на 9, піднімаємо четвертий палець. Зліва від нього — З
пальці, а справа — 6. Отже, 4 • 9 = 36.
б) Множення чисел,
більших від 5.
Нехай треба помножити 7 на 8. На лівій руці, зігнутій у кулак, розгинаємо 2 пальці (7 — 5 = 2), на правій — 3 пальці (8 — 5 = 3). Число розігнутих пальців обох рук додамо: 2 + 3 = 5. Це — десятки добутку.
Числа зігнутих пальців перемножуємо: 2 • 3 = 6 — це одиниці.
Отже, 7 • 8 = 50 + 6 = 56. Аналогічно 6 • 8 = (1 + 3) • 10 + 4 • 2 = = 48;
6 • 6 = (1 + 1) 10 + 4 ∙ 4 = 36.
З історії
виникнення знаків множення
У 1631 році англійський
математик Оутред для позначення дії
множення ввів
косий хрестик: х. Знак множення •,крапку, запропонував німецький математик Лейбніц.
У XVIIст. Цей знак став
загальноприйнятим.
Тепер, як ви знаєте, використовують обидва знаки множення: і крапку, і косий хрестик. Крапкою користуються при множенні в рядок, а косий хрестик ставлять при множенні стовпчиком.
Тепер, як ви знаєте, використовують обидва знаки множення: і крапку, і косий хрестик. Крапкою користуються при множенні в рядок, а косий хрестик ставлять при множенні стовпчиком.
П
|
е
|
р
|
и
|
М
|
е
|
т
|
р
|
|||||
Н
|
у
|
л
|
ь
|
|||||||||
п
|
р
|
я
|
м
|
о
|
к
|
у
|
т
|
н
|
и
|
к
|
||
д
|
о
|
в
|
Ж
|
и
|
н
|
а
|
||||||
ш
|
і
|
с
|
т
|
д
|
Е
|
с
|
я
|
т
|
||||
о
|
д
|
и
|
Н
|
|||||||||
с
|
і
|
м
|
Н
|
а
|
д
|
ц
|
я
|
т
|
ь
|
|||
п
|
я
|
т
|
д
|
е
|
с
|
я
|
т
|
Немає коментарів:
Дописати коментар