Це я

Урок математики 5 клас




Тема: Множення. Переставна властивість множення.
Мета: узагальнити і систематизувати знання учнів про зміст дії множення натуральних чисел, про переставну властивість множення; властивості нуля і одиниці під час множення;формувати навички множення багатоцифрових чисел; розвивати  пам’ять, увагу, мислення; виховувати наполегливість, старанність, акуратність  під час виконання записів у зошитах.

Обладнання: таблиці, картки.
Тип уроку: узагальнення і систематизації знань.

Хід уроку

І. Організація учнів до уроку.

1. Привітання. „Вибір настрою” для роботи на уроці ( за картками)









 


                                                                   

2. Бесіда:
- Який зараз рік?
-Скільки пір року має кожен рік? Назвіть їх.
- Яка зараз пора року?
- Скільки місяців має кожна пора року?
- Назвіть осінні місяці. Який зараз місяць?
-Скільки днів може бути в місяці? Скільки днів у листопаді? А скільки повних тижнів? Скільки днів має один тиждень? Назвіть їх.
- Який сьогодні день тижня?
- А яка сьогодні число? То яка сьогодні дата?
3. Запис дати в зошити.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів. Повідомлення теми, мети уроку.
1. Розгадування кросворду.
Вчитель:
- А щоб дізнатися над якою темою ми будемо сьогодні працювати, розгадайте кросворд (Додаток 1)
Завдання до кросворду:
1. Сума довжин усіх сторін многокутника ( периметр).
2. П’ять відняти п’ять ( нуль).
3. Чотирикутник, у якого всі кути прямі ( прямокутник)
4. Кожен відрізок має певну...( довжину)
5. Добуток чисел 15 і 4 ( шістдесят)
6. Один помножити на один (один)
7. Сімнадцять помножити на  один ( сімнадцять).
8. Збільшіть 25 у 2 рази( пятдесят)

2. Бесіда. Запис теми з зошити.
- Яке ж слово зашифроване по вертикалі ( Множення).
- Які властивості множення вам відомі? ( Переставна, сполучна, розподільна).
- Сьогодні на уроці ми працюємо над темою „Множення. Переставна властивість множення”. Тому в зошити так записуємо
( Вчитель звертає увагу на запис на дошці, зроблений перед початком уроку для зразка)
- Якщо ви звернули увагу, то ми вже множили, коли розгадували кросворд, а значить ця тема не є для вас новою. Тож сьогодні ми тільки узагальнюємо та систематизовуємо ваші знання про зміст дії множення натуральних чисел, про переставну властивість множення, повторимо, що є добутком  будь – якого числа і одиниці та  нуля і будь – якого числа, удосконалюватимемо навички множення багатоцифрових чисел. Тож починаємо роботу.

ІІІ. Повторення, систематизація та закріплення знань учнів.
1.                Робота за рисунком  ( на дошці). Пояснення з елементами бесіди.















Бесіда:
-                     Скільки квадратів зображено на рисунку? ( 15)
-                     Як ви про це дізнались ( порахували)
 Легко збагнути, що шукане число квадратів дорівнює 5 + 5+5=15. Пригадайте, як можна замінити суму однакових доданків?, Тобто 5 ∙ 3=5
-                     Як називають числа 5 і 3? ( множниками)
-                     Як називають вираз 5∙ 3? ( добутком)
Аналогічно 3∙ 5 = 3+3+3+3+3+3;
                    7∙7+7+7+7;
                   1∙ 3= 1+1+1;
                   0∙ 5=0+0+0+0+0
У буквеному вигляді записують так:
а∙ в= а+а+а+а+а+...+а.

І кажуть:
 - Добутком числа а на натуральне число в, яке не дорівнює 1, називають суму, що складається з в доданків, кожний з яких дорівнює а.
2. Робота за підручником. Опрацювання правила, с. 106 ( Читання, повторення вголос).
3. Продовження бесіди:
- А якщо кількість доданків, тобто в, дорівнює 1. Доведеться розглядати суму, яка складається з одного доданка. Це в математиці не прийнято. Чому ж дорівнює добуток будь – якого числа і одиниці? ( тому самому числу)
- А якщо якесь число помножимо на нуль, то яке число отримаємо в добутку
 ( нуль).

-                     Отже, можна зробити висновки:
1. Якщо один із двох множників дорівнює 1, то добуток дорівнює іншому множнику.
2. Якщо один з множників дорівнює нулю, то добуток дорівнює нулю.
-Звернемось знову до нашого прямокутника, адже квадрати в ньому можна було порахувати і по – іншому ( 3+3+3+3+3=15 або 3∙5 = 15). Взагалі, від перестановки множників....( добуток не змінюється).
4. Усні вправи. Гра „Мовчанка”
3 ∙ 1 =         1 ∙ 17 =         45 ∙ 0 =            0 ∙  134 =      0  ∙ 0 =
15 ∙ 2 =       25 ∙ 4 =        32∙516=         418 ∙ 46 =    
( Діти легко розвязують приклади з карток, крім двох останніх. Роблять висновок, що такі приклади розв’язати усно непросто, тому треба розв’язувати письмово)
5. Повторення правил письмового множення. Гра „Знайди помилку”.
- Я ці приклади для вас розв’язала. Та чомусь не впевнена у власних силах. Мені здається, що я десь  допустила помилку
   516                                  418
х                                     х
   32                                      46
  1022                               2508
+                                    +
  153                                 1672 
  2552                               4180
( учні розглядають, знаходять помилки, при цьому повторюють правила правильного оформлення прикладів,  при множенні в стовпчик)

6. Письмові вправи:
а) два учні одночасно працюють біля дошки, розв’язуючи приклади, в яких допущені помилки;
б) № 397 ( 3-6) – чотири учні працюють одночасно біля дошки.
в) Робота в парах - № 397 (7-9). Операція «Взаємодопомога».
7. Робота за підручником. Усні вправи -  №403 ( 1- 3), письмово - №403 (4-6)
8. Повторення порядку виконання дій у виразах, які містять дії І і ІІ ступеня. Виконання завдання № 399 (1) – хлопці; № 399 (2) – дівчата. Гра „Хто швидше?”
9. Робота над задачею - №405. ( Колективне обговорення, розв’язання учні записують самостійно із подальшою взаємоперевіркою)

V.  Підсумок уроку.
1. Бесіда:
- Над якою темою сьогодні на уроці ми працювали?
- Яку дію ми замінюємо дією множення?
- Як називаються числа при множенні?
- Що означає перший множник?
- На що вказує другий множник?
- Чому дорівнює добуток, якщо один з множників дорівнює нулю?
- Чому дорівнює добуток, якщо один з множників дорівнює одиниці?
- Що ж називають добутком числа a на натуральне число b?
- Сформулюйте переставну властивість множення.
2. Хвилинка цікавинка* (* -  за наявності вільного часу) – „З історії виникнення знаків множення”, „Таблиця множення на пальцях” ( Додаток 2)
- А чи відомо вам як зявився знак множення?
( Якщо діти знайомі з даним питанням, то вони розповідають на клас, якщо ні – то повідомлення здійснює або вчитель, або наперед підготовлений учень)

VІ. Домашнє завдання – п.15, № 395( усно);
                                          №№398(1-5);400( 1-2) – І група;
                                          №№398( 6-9),404(3-4) – ІІ група.


Додаток 1


п
е
р
и
М
е
т
р


Н
у
л
ь

п
р
я
м
О
к
у
т
н
и
к
д
о
в
Ж
и
н
а

ш
і
с
т
д
Е
с
я
т


о
д
и
Н

с
і
м
Н
а
д
ц
я
т
ь
п
я
т
д
е
с
я
т




Додаток 2

Таблиця множення «на пальцях»


а) Множення на 9.

Покладемо кисті рук долонями на стіл і вважатимемо, що кож­ний палець має свій номер: перший зліва — 1, другий — 2, тре­тій —3 і т. д.
При множенні на 9 піднімаємо той палець, номер якого озна­чає множене. Кількість пальців зліва від піднятого означає число десятків добутку, а справа — число одиниць. Наприклад, щоб по­множити 4 на 9, піднімаємо четвертий палець. Зліва від нього — З пальці, а справа — 6. Отже, 4 • 9 = 36.
б) Множення чисел, більших від 5.
Нехай треба помножити 7 на 8. На лівій руці, зігнутій у кулак, розгинаємо 2 пальці (7 — 5 = 2), на правій — 3 пальці (8 — 5 = 3). Число розігнутих пальців обох рук додамо: 2 + 3 = 5. Це — десятки добутку. Числа зігнутих пальців перемножуємо: 2 • 3 = 6 — це оди­ниці.
Отже, 7 • 8 = 50 + 6 = 56. Аналогічно 6 • 8 = (1 + 3) • 10 + 4 • 2 = = 48; 6 • 6 = (1 + 1)  10 + 4 ∙ 4 = 36.

З історії виникнення знаків множення

У 1631 році англійський математик Оутред для позначення дії множення ввів косий хрестик: х. Знак множення •,крапку, запропонував німецький математик Лейбніц.
У XVIIст. Цей знак став загальноприйнятим.
Тепер, як ви знаєте,  використовують обидва знаки множення: і крап­ку, і косий хрестик. Крапкою користуються при множенні в рядок, а косий хрестик ставлять при множенні стовпчиком.








П
е
р
и
М
е
т
р


Н
у
л
ь

п
р
я
м
о
к
у
т
н
и
к
д
о
в
Ж
и
н
а

ш
і
с
т
д
Е
с
я
т


о
д
и
Н

с
і
м
Н
а
д
ц
я
т
ь
п
я
т
д
е
с
я
т








Немає коментарів:

Дописати коментар